12. februar · 2021

Mercantecs bygge– og anlægsafdeling, Byggetek har fået et rekordstort antal nye elever, der er begyndt på deres uddannelse i en tid, hvor al undervisning foregår online. Trods besværlige vilkår er tilbagemeldingerne positive.

Mercantecs bygge –og anlægsafdeling i Viborg står i øjeblikket i en helt speciel situation. Et nyt kuld elever er for kort tid siden begyndt på Byggetek, der er navnet på Mercantecs bygge – og anlægsafdeling, og netop nu, hvor al undervisning foregår online, er årgangen større end nogensinde. Faktisk er der netop begyndt hele 37 procent flere elever på Byggetek end sidste år. Mercantec havde kalkuleret med omkring 70 nye elever, og det nye hold er på 110 elever. Den allerstørste fremgang er sket på tømreruddannelsen, hvor der er optaget dobbelt så mange nye elever end sidste år.

- Byggeribranchen kommer til at mangle 20.000 faglærte om få år, så det er utrolig glædeligt, at ungdommen har taget det budskab til sig, siger Steffen Bjerregaard Holm, der er uddannelseschef på Byggetek og fortsætter.

- Det er selvfølgelig meget specielt at begynde på en praktisk orienteret uddannelse i en tid, hvor meget foregår online. Men når det er sagt, er jeg dybt imponeret både over vores elever og vores undervisere. De udviser engagement og masser kreativitet og flid. Det er virkelig flot i den her meget mærkelige situation, fastslår han.

Opgavekasser
Tilgangen af elever på Byggetek er de senere år vokset stødt og topper altså indtil videre i år, men i øjeblikket står de store værksteder og haller gabende tomme, og de fleste elever er henvist til at arbejde med deres fag hjemmefra. En del af løsningen på den udfordring har bestået i at lave ”opgavekasser” til eleverne med både materialer og værktøj, som de har kunnet hente og tage med hjem.

Den nye online-virkelighed har ikke givet uddannelsesinstitutionen færre arbejdstimer. Tværtimod.

- Vilkårene gør, at vi hele tiden skal tænke innovativt for at holde et flow i undervisningen, og vi mødes ofte med underviserne online for at sikre en optimal vekselvirkning mellem praktiske opgave og teori og for at følge op på kontaktlærerarbejdet og fællesskabet, fortæller Steffen Bjerregaard Holm.

Fællesskab online
De 110 spritnye elever har kun ”mødt” hinanden og deres undervisere online. En stor udfordring i den forbindelse er at få skabt relationer gennem skærmen, forklarer Steffen Bjerregaard Holm.

- Noget af det allerførste, vi gjorde, var at ringe til alle de elever, der ikke var med online med billede fra starten, så vi sikrede, at alle kom med ombord, siger han og fortsætter.

- Vi forsøger at tage fællesskaberne fra værkstederne med online. Vi sætter eleverne sammen i grupper, så de får mødt hinanden. Og mit indtryk er, at selvom præmisserne er virkelig svære for vores unge mennesker i øjeblikket, spiller de med. De gør det kanongodt, siger Steffen Bjerregaard Holm.

Et lys forude
Uddannelseschefen lægger ikke skjul på, at han håber at coronarestriktionerne bliver lempet efter 28. februar, så elever og undervisere igen får mulighed for at mødes i virkeligheden.

- Det her er naturligvis ikke en ønskesituation for nogen og især ikke praktisk orienterede uddannelser. Men heldigvis er tilbagemeldingerne altovervejende positive, og vi forsøger at blive ved med at formidle håb, siger han og fortsætter.

- Vores tilgang til situationen er, at hvis vi hjælper hinanden og gør en fælles indsats, er der lys forude. Vi arbejder meget med at bevare vores elevers motivation, så de holder fast, og det er jeg sikker på lykkes.