5. november · 2021
Tempoet er højt, når det kommer til den teknologiske udvikling inden for el- og hybridbiler i disse år. Det mærker man på Mercantec i Viborg, hvor interessen for at videreuddanne sig inden for området er stor. Kurserne fyldes op i lyntempo, for mekanikerne har brug for at ruste sig til de anderledes teknologiske og sikkerhedsmæssige krav, der stilles til arbejdet med el- og hybridbiler.
El- og hybridbiler fylder i stigende antal på vejene, og i takt med deres udbredelse naturligvis også på autoværksteder rundt omkring i landet. Det kræver særlige kompetencer for mekanikerne – kompetencer, som rigtig mange med baggrund som personvognsmekanikere er interesserede i at erhverve sig.
For Mercantec i Viborg betyder udviklingen blandt andet, at man har stor succes med udbud af efteruddannelser indenfor området med el- og hybridbiler:
- De første fem hold var fyldt i løbet af en uge. Interessen fra branchen er bare helt enorm stor, fortæller uddannelsesleder Anders Murmann, der opfordrer interesserede til at være hurtigt ude med tilmeldingerne.
-Vi er hele tiden i gang med at udvikle nye kurser, for det kniber faktisk med, at vi kan nå at udvikle kurserne, inden der er kommet ny, teknisk viden, vi skal forholde os til. Så selvom kursusprogrammet fremstår som værende færdigt, er det hele tiden en on-going proces, tilføjer Lars Kristensen, projektleder i efteruddannelse.
Øgede krav til viden
Den hastige udvikling på elbil-området stiller ikke bare krav til værksteder og mekanikere. Også Mercantec som uddannelsessted og ikke mindst undervisernes faglige kompetencer må være opdaterede, idet det er dem, der skal være med til at sikre, at vidensniveauet er tilstrækkeligt højt. Alle underviserne er uddannet i el-bilssegmentet hos importørerne Semler Group i Brøndby eller i Paris ved Renault/Nissans akademi, og Mercantec har 10 års erfaring med efteruddannelse indenfor elbil-området.
Samtidig arbejder Mercantec sammen med flere større kæder, brancheforeninger og grossistled samt en række importører – blandt andet Renault, Nissan, Maxus og Semler Gruppen – og har derigennem et stort og indgående kendskab til en lang række forskellige bilmærker.
-I modsætning til eksempelvis elektrikere, så findes der ikke nogen autorisation for elbil-mekanikere, og der er ikke nogen formelle krav til uddannelse af personale. Ofte må mekanikere ty til producentens litteratur på området og deres egen sunde fornuft, men når man har med elbiler at gøre, lurer der altså nogle farer, forklarer Lars Kristensen og tilføjer
-Det er virkelig vigtigt at vide, hvad man har med at gøre, og også vigtigt at man som mekaniker ikke kommer bagud i forhold til den udvikling som er i branchen.
På mercantec.dk/auto under kurser og efteruddannelser kan du få overblik over de forskellige kurser og deres indhold, kursusdatoer, priser, tilmelding og lignende.