Ifølge Undervisningsmiljøloven skal alle ungdomsuddannelser udarbejde en undervisningsmiljøvurdering (UMV) mindst hvert tredje år.
En UMV er en vurdering af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske miljø, hvor man inddrager elevernes opfattelse af undervisningsmiljøet.
Undervisningsmiljøvurderingen skal laves med henblik på at sikre et godt undervisningsmiljø, der er sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Der er et krav om, at UMV indeholder fire faser
- Fase 1: Kortlægning af undervisningsmiljøet
- Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
- Fase 3: Handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet
- Fase 4: Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Eleverne skal inddrages i udarbejdelsen af UMV’en. Helt konkret skal ledelsen som minimum sørge for at inddrage elevernes undervisningsmiljørepræsentanter i alle faser.
Fase 1: Vi har besluttet at kortlægge undervisningsmiljøet gennem to spørgeskema-undersøgelser blandt alle vores elever. Dette sker dels via
- survey-undersøgelse i uge 40 (min. hvert 3. år)
- ETU i efteråret (gennemføres hvert år)
Fase 2: Afdelingen får sendt resultater fra kortlægningen. Disse skal beskrives og vurderes. Dette bør gøres gennem følgende proces:
Der indkaldes til hhv. afdelingsmøde (eller udvalgte medarbejdere) samt til et møde med elever (eller elevråd). Resultaterne deles på forhånd med deltagerne. Til mødet bedes deltagerne på forhånd have forholdt sig til følgende:
- Hvilke resultater overrasker mest?
- Hvorfor tror I, resultaterne er, som de er?
- Hvad er I mest glade for/kede af ved resultaterne?
- Hvilke fokuspunkter bør der efter jeres mening være på baggrund af resultaterne?
På baggrund af møde med hhv. medarbejdere og elever nedfældes analysen i UMV-Powerpoint-skabelonen. Der udarbejdes min. én skabelon pr. uddannelsesleder.
Fase 3: På baggrund af møde med hhv. medarbejdere og elever aftales der handlinger, og disse skrives i UMV-Powerpoint-skabelonen.
Fase 4: På baggrund af møde med hhv. medarbejdere og elever udarbejdes der retningslinjer for opfølgning på handleplanen. Dette arbejde sker lokalt i den enkelte afdeling. Retningslinjerne nedfældes i UMV-Powerpoint-skabelonen.
UMV-Powerpoint-skabelonen sendes til Annette Ruhoff, som sikrer, at resultaterne offentliggøres på hjemmesiden.
Download UMV-Powerpoint-skabelonen
Download skabelonen som Word-fil
Handleplaner fra 2021:
- Auto, handlingsplan for undervisningsmiljø 2021-2022
- Business, handleplan Undervisningsmiljøvurdering dec21
- Business, handlingsplan Mobning
- Bygge og Anlæg, handleplan Undervisningsmiljøvurdering
- Data-IT, handleplan Undervisningsmiljøvurdering 2021
- El og automatik gf2 handleplan Undervisningsmiljøvurdering nov 2021
- Elektronik handleplan Undervisningsmiljøvurdering nov 2021
- EUX 21, handleplan Undervisningsmiljøvurdering, 2021
- GF1, handleplan Undervisningsmiljøvurdering
- GF1, handlingsplan Mobning
- HHX-HTX, handleplan Undervisningsmiljøvurdering
- Industriteknik, handleplan Undervisningsmiljøvurdering
- Metal handleplan Undervisningsmiljøvurdering
- VVS handleplan Undervisningsmiljøvurdering nov 2021