25. januar · 2021

Mercantec tilbyder online kurser, som gør det lettere for dig og dine kolleger at deltage på kurser hjemmefra jeres PC.
Men hvordan er det at være kursist når undervisningen er virtuel?

Lene Wessman, økonomichef i Sjørup Group A/S, er langt fra den typiske deltager på den grundlæggende lederuddannelse. For det første har hun mange års ledererfaring. For det andet deltager hun sjældent i kurser. For det tredje har hun aldrig prøvet et online kursus før.

Lene havde, tilbage i december 2020 trykket på ”Tilmeld”, hvor hun i begyndelsen af januar, skulle starte på 1. modul af uddannelsesforløbet på 13 dage over 5 måneder. Nu glædede hun sig bare til at komme afsted for at blive inspireret og diskutere forskellige vinkler på ledelse med de andre deltagere på holdet.
Men så blev samfundet – og skolen − lukket ned. Derfor blev kursisterne på den grundlæggende lederuddannelse 1 med meget kort varsel tilbudt at deltage online. 

Her fortæller Lene Wessman om online forløbet - den grundlæggende lederuddannelse 1

Hvad tænkte du mht. tilbuddet om online undervisning?
Jeg tænkte, at det da var ærgerligt, fordi jeg havde glædet mig til at sidde sammen med andre og diskutere ting ud fra programmet. Men jeg takkede alligevel ja.

Hvorfor tilmeldte du dig forløbet – du har jo lang erfaring som leder?
For at få mine egne begreber på plads og for at få fokus på mig selv som leder. Ja, og så for at få værktøjer og inspiration. Jeg har i vores virksomhed desuden nogle medarbejdere i kikkerten, som jeg godt kunne tænke mig at sende afsted på uddannelsen, så det er lidt fedt selv afprøve den først – også online.

Det var første gang, du deltog online. Hvordan gik det?
Da modulet blev lavet om fra fysisk til online undervisning pga. coronaen og nedlukningen, og jeg skulle deltage hjemmefra for at få mest ro, tænkte jeg: ”Åhhh, skal jeg nu til at bøvle med det..!” Men det klarede jeg hurtigt.

På holdet havde vi forskellige tekniske forudsætninger og opkobling til nettet. Da vi først havde fået styr på lyd og billede den første dag, gik det bedre og bedre.

Hvordan foregik online undervisningen?
Der var både fælles gennemgang uden kamera og gruppearbejde med kamera på. Det var en anderledes oplevelse end ved almindelig undervisning, men det fungerede godt.

Det var også en lidt pudsig oplevelse. Det var selvfølgelig anderledes end et kursus, hvor man mødes fysisk. Vi skulle ligesom prøve at interagere anderledes, end når man står over for hinanden. Vi kendte jo ikke hinanden på forhånd. Jeg er sikker på det vil virke fint, næste gang vi mødes, formodentlig også online.

Hvad med strukturen af undervisningen?
Selve tilrettelæggelsen af forløbet var god. Der var en fin afveksling mellem præsentation af teori, selvstændige øvelser, gruppeopgaver og tid til refleksion. Opsummering fra dagen før var også godt.

Hvis der var ventetid, kunne vi udfylde den med ekstra opgaver. Jeg tog nogle efter ”lukketid”.

Hvordan fungerede I deltagere sammen?
Vi var meget forskellige. Nogle taler selvfølgelig mere frit fra leveren end andre, men i løbet af de 3 dage kom jeg til at synes fantastisk godt om dem.

Hvilke erfaringer fik du med dig?
Jeg blev helt klart udfordret på mine lederholdninger. Jeg øvede mig i at møde nogen, der er vant til en anden ledelsesstil, end jeg selv er.

Nogle bliver måske udnævnt til leder, fordi de er fagligt dygtige; andre fordi de er stille og rolige; nogle fordi de er de eneste, der kan skrive; andre igen fordi de selv har efterspurgt det … Det er ikke altid så velovervejet, hvem der bliver udnævnt til leder. Nogle bliver faktisk ikke ledt nogen steder hen ...

Det er jo så nemt som medarbejder at have en fælles fjende – ham, idioten til chef, der alligevel ikke har forstand på det …

Vi snakkede også om, at det ikke altid er nemt at være chef. At man som leder også kan være klemt ovenfra. Hvis man ikke har nogen som helst med sig, kan det være rigtig svært at være leder!

Der er dog kommet meget mere fokus på lederskab inden for de sidste 10-15 år. – Men det gør bestemt heller ikke noget, at man har en mavefornemmelse og empati. − Det var ret godt at diskutere. Det var faktisk en ”åbenbaring”.

Det var et godt kursusmodul, også selvom det foregik online. Jeg fik sat ord på nogle ting, ligesom jeg fik fokus på mig selv. Det var både ”selvlærende” og sjovt selv at kunne byde ind med spørgsmål og forslag til de andre mht., hvordan de kunne håndtere ledelsesudfordringer.

Hvilken rolle har underviseren spillet i online undervisningen?
Hun har klaret det flot. Hun er dygtig og har en meget stor empati og føling med, hvilke typer mennesker hun sidder med. Hun brændte godt igennem, selvom vi ikke var i samme lokale.

Hvis næste modul bliver tvunget til også at være online, vil du så deltage?
Det diskuterede vi faktisk på holdet. Ingen svarede nej, for det er jo alternativet til ingen undervisning. Hvis kurset i stedet for bliver udsat, til vi må mødes igen fysisk, kan der jo komme til at gå for lang tid, så svaret er: ”Ja, jeg vil gerne deltage online igen”.

Læs mere online kurser her