I samarbejde med Randers Social- og Sundhedsskole, Tradium og VIA University College er Mercantec i Viborg med i dette projekt, hvor formålet er at sikre en mere optimalt udbytte af det strategiske kompetenceløft på erhvervsskolerne, hvor nyansatte undervisere skal gennemføre Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik (DEP).
I projektet skal der udvikles modeller for kollegiale samarbejder, organisatoriske strukturer og ledelesmæssige tiltag hjemme på egen skole, som i sidste ende skal optimere og kvalificere udbyttet af DEP´en. Dette gælder for såvel den enkelte underviser som for erhvervsskolernes mere overordnede organisatoriske pædagogiske og didaktiske arbejde.
Projektets succeskriterier er:
- At de pædagogiske ledere er bedre kvalificeret til at understøtte udbyttet af den formelle uddannelse
- At skolerne er bedre kvalificeret til at anvende viden fra DEP som fælles organisatorisk grundlag for at diskutere og udvikle skolens didaktik og pædagogik
- At underviserne er bedre kvalificeret til at omsætte viden fra formel uddannelse til praktisk didaktik og læring
- At erhvervsskoleelevernes læring og gennemførsel øges
Projektet opererer med følgende kortsigtede mål:
- Konkret og lokal viden om udfordringer for anvendelse af DEP til kvalificering af undervisning påerhvervsskolerne
- Udvikling, afprøvning og evaluering af modeller for imødekommelse af udfordringerne
- Konceptualisering af modeller for kollegiale samarbejder, organisatoriske strukturer og ledelsesmæssige tiltag, som kan anvendes på erhvervsskoler til at kvalificere udbyttet af undervisernes DEP
- Videreformidling af de udviklede modeller til regionens øvrige erhvervsskoler samt internationalt
Projektet er støttet af Region Midtjyllands Uddannelsespulje.