Projektet har til formål at øge kendskabet til struktøruddannelsen ved præsentere unge fra 6.-9.-klasse for temaet "Vand som ressource". Her bliver de unge præsenteret for problemstillinger i forhold til vand, ressourceforbrug og grøn omstilling - og gennem praktiske øvelser og besøg på erhvervsskole får de erfaringer med, hvordan en uddannelse som struktør i praksis arbejder med grøn omstilling. På den måde kobler projektet en STEM-uddannelse med en bæredygtighedsagenda gennem en række praktiske øvelser.
Struktøruddannelserne lider under, at ikke mange unge kender til disse uddannelser. Det er en skam, da det er en uddannelse, hvor de unge i høj grad kan være med til at gøre en forskel: Her kan de få forståelse for vand som en vigtig ressource og erhverve praktiske færdigheder i forhold til at arbejde med vand som ressource. Dermed understøtter uddannelserne også en overordnet samfundsmæssig grøn omstilling, hvor det at spare på ressourcerne er et vigtigt element. Dette projekt vil præsentere de unge for problemstillinger i forhold til vand, ressourceforbrug og grøn omstilling - og gennem praktiske øvelser og besøg på erhvervsskole får de erfaringer med, hvordan en uddannelse som struktør i praksis arbejder med grøn omstilling. Alt sammen noget, der kan understøtte de unges kommende studievalg.
Målgruppen er i alt 460 elever i 6.-9- klasse.
Projektet løber fra juni 2021 til primo 2023 og er støttet af Teknologipagten.